VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

5 vragen: schuldhulp van bank nog vaak afgeslagen

Geplaatst op: 30-10-2019, 11:09:14

ABN Amro, ING, Rabobank en Volksbank willen klanten die in problematische schulden dreigen te belanden eerder gaan helpen. Zij hebben daarom vandaag de Nederlandse Schuldhulproute gelanceerd.

Wat kunnen klanten hiervan verwachten en gaat het helpen als ze in de problemen komen?

Wat is het probleem?

In Nederland worstelen circa 1,4 miljoen huishoudens met problematische schulden. Zij zijn in een vicieuze cirkel van oplopende schulden terechtgekomen en dreigen er niet meer uit te komen. Deze personen hebben hun geldzaken niet meer onder controle en openen hun post ook vaak niet meer. Opvallend is eveneens dat zij meestal te laat hulp zoeken.

Wat is de Nederlandse Schuldhulproute?

Dat is een initiatief van de banken in samenwerking met organisaties in de schuldhulpverlening. Op de website Geldfit.nl kunnen mensen een test invullen en dan krijgen ze een oplossing voor hun financiële problemen aangeboden. Dat kan variëren van advies tot aan schuldhulpverlening.

Wat willen de banken doen?

De banken hebben inzicht in de betalingen van hun klanten en kunnen snel zien of zij in de problemen dreigen te raken. Niet alleen structureel rood staan op de betaalrekening of het niet betalen van hypotheek of huur kunnen aangeven dat er iets mis is. Ook het in rap tempo opmaken van spaargeld en pinnen met de creditcard kunnen duidelijk maken dat het de verkeerde kant opgaat met een klant. De banken gaan die persoon adviseren om Geldfit.nl te raadplegen.

Gaat dit werken?

Het is goed dat klanten met problematische schulden een reddingsboei wordt toegeworpen. Maar zij moeten nog steeds zelf de stap nemen om iets aan hun schulden te doen. Sommigen zullen dat nog steeds niet doen, omdat schuldhulpsanering bepaald geen pretje is, omdat ze zich schamen of zij hun problemen gewoonweg ontkennen. In het voorbije jaar zijn ruim 290.000 personen gewezen op Geldfit.nl. Daarvan zijn er slechts 11.000 naar de site gegaan en is er aan bijna 6000 hulp geboden.

Is dit initiatief goed voor met imago van banken?

Ja, banken worstelen al ruim tien jaar met het centraal stellen van de klant. Hun imago is bezoedeld door onder meer buitensporige beloningen voor topbankiers en de witwasaffaires. Met de Nederlandse Schuldhulproute snijdt het mes voor de banken aan twee kanten: minder klanten met problematische schulden en een beter imago.

Bron: www.dft.nl van 30 oktober 2019

Vorige pagina